DPF
DPF staat voor dieselpartikelfilter, een filter dat wordt gebruikt in dieselmotoren om schadelijke roetdeeltjes (partikels) uit de uitlaatgassen te verwijderen. Dit systeem is ontworpen om te voldoen aan emissienormen en de uitstoot van fijnstof te verminderen.
Een aantal belangrijke aspecten rondom het DPF:
Werking
• Filteren van roetdeeltjes: Het DPF vangt roetdeeltjes op die vrijkomen bij de verbranding van dieselbrandstof.
• Regeneratie: Tijdens het gebruik raakt het filter verzadigd met roet. Het voertuig voert een proces uit dat “regeneratie” wordt genoemd, waarbij de opgevangen roetdeeltjes worden verbrand bij hoge temperaturen en omgezet in as.
Voordelen
• Vermindering van luchtverontreiniging door het beperken van fijnstofuitstoot.
• Draagt bij aan schonere lucht en het naleven van milieuregels.
Problemen
• Verstopping: Als de regeneratie niet goed plaatsvindt (bijvoorbeeld door veel korte ritten), kan het filter verstopt raken.
• Hogere onderhoudskosten: Een defect of verstopt DPF kan dure reparaties vereisen.
DPF verwijderen of uitschrijven
In sommige gevallen overwegen mensen om het DPF te laten verwijderen of “uit te schrijven” uit het motormanagementsysteem. Dit betekent dat het filter fysiek wordt verwijderd en de software wordt aangepast om foutmeldingen te voorkomen. Let op: Dit is in Nederland en de meeste Europese landen illegaal, omdat:
1. Het voertuig niet meer voldoet aan de emissienormen.
2. Dit bij keuringen (zoals de APK) wordt gecontroleerd en kan leiden tot afkeuring.
3. Het schadelijk is voor het milieu.