Het Anti Lag Systeem van een auto

Het ALS-systeem (Anti-Lag System) is een technologie die voornamelijk wordt gebruikt in turbomotoren, vooral in motorsporttoepassingen zoals rally's, om turbovertraging (turbolag) te verminderen. Turbolag is de tijdsvertraging die optreedt tussen het moment dat de bestuurder het gaspedaal intrapt en het moment dat de turbo op volle toeren draait en extra vermogen levert. Dit kan vooral hinderlijk zijn bij voertuigen die afhankelijk zijn van een snelle respons, zoals raceauto's.

 

Hoe werkt het ALS-systeem?

Het ALS-systeem werkt door de turbo op snelheid te houden, zelfs wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, bijvoorbeeld bij het schakelen of remmen. Dit wordt bereikt door extra brandstof in de uitlaatgassen te injecteren, wat ervoor zorgt dat de turbo blijft draaien, zelfs als er geen of weinig motorbelasting is. Hierdoor blijft de turbodruk behouden en kan het voertuig direct weer volledig vermogen leveren zodra het gaspedaal weer wordt ingedrukt.

Voordelen van het ALS-systeem:

  1. Minimale turbolag: Het belangrijkste voordeel is dat het ALS-systeem de turbolag aanzienlijk vermindert, waardoor de motor sneller reageert op input van de bestuurder.

  2. Constante turbodruk: Omdat de turbo continu op snelheid wordt gehouden, blijft de turbodruk consistent hoog, wat zorgt voor een meer voorspelbare en agressieve acceleratie.

  3. Verbeterde prestaties bij motorsport: In competitieve omgevingen zoals rallyrijden, kan een ALS-systeem een aanzienlijk voordeel bieden door de reactietijden van het voertuig te verbeteren en te zorgen voor soepelere acceleratie uit bochten.

Nadelen en overwegingen:

  1. Verhoogde slijtage: Het constante draaien van de turbo, zelfs bij lage belastingen, kan leiden tot verhoogde slijtage van de turbo en andere motorcomponenten. Dit kan resulteren in een kortere levensduur van de motor en hogere onderhoudskosten.

  2. Verhoogd brandstofverbruik: Het injecteren van extra brandstof in de uitlaatgassen verhoogt het brandstofverbruik, wat inefficiënt is in dagelijks gebruik en milieubelastend kan zijn.

  3. Geluidsoverlast: Het gebruik van een ALS-systeem kan leiden tot luide knallen en plofgeluiden in de uitlaat, wat in sommige situaties storend kan zijn en mogelijk niet voldoet aan geluidsvoorschriften.

  4. Niet geschikt voor dagelijks gebruik: Vanwege de nadelen en de mogelijke impact op de levensduur van de motor, wordt het ALS-systeem doorgaans niet aanbevolen voor dagelijks gebruik in straatauto's.

In de praktijk wordt het ALS-systeem vooral gebruikt in competitieve motorsportomgevingen waar de voordelen op het gebied van prestaties de nadelen ruimschoots overtreffen.