Chiptuning


Wat is Chiptuning?

Chiptuning verwijst naar het proces van het wijzigen of herprogrammeren van de Engine Control Unit (ECU) van een voertuig om de prestaties te verbeteren. De ECU is feitelijk het brein van de motor en controleert verschillende parameters zoals brandstofinjectie, ontstekingstiming en turbodruk in turbo-opgeladen motoren. Door deze parameters aan te passen, kan chiptuning het vermogen, het koppel en de brandstofefficiëntie van een voertuig verbeteren.

Hoe Werkt Chiptuning?

  1. ECU-Herprogrammering: De meest voorkomende vorm van chiptuning omvat het herprogrammeren van de ECU met aangepaste software. Tuners halen de originele software uit de ECU, passen deze aan om de prestaties te optimaliseren en laden deze vervolgens terug in het voertuig. Dit proces wordt vaak uitgevoerd via de OBD-II-poort, die toegang biedt tot de ECU.

  2. Aanpassen van Brandstofkaarten: Een van de belangrijkste elementen in chiptuning is het aanpassen van de brandstofkaarten. Deze kaarten bepalen hoeveel brandstof er in de motor wordt geïnjecteerd bij verschillende gaspedaalposities en motorsnelheden. Door deze kaarten te optimaliseren, kunnen tuners het brandstofverbruik verbeteren of het vermogen verhogen.

  3. Aanpassen van Turbodruk: Voor turbo-opgeladen motoren omvat chiptuning vaak het verhogen van de turbodruk. Dit resulteert in meer lucht die de verbrandingskamer binnenkomt, wat het vermogen aanzienlijk kan vergroten. Dit moet echter zorgvuldig gebeuren om schade aan de motor te voorkomen.

  4. Ontstekingstiming: Chiptuning kan ook het aanpassen van de ontstekingstiming inhouden om betere prestaties te bereiken. Vooruitgeschoven timing kan leiden tot meer vermogen, maar als dit verkeerd wordt gedaan, kan het kloppen veroorzaken, wat schadelijk is voor de motor.

Voordelen van Chiptuning

  • Verhoogd Vermogen en Koppel: Het meest voor de hand liggende voordeel van chiptuning is de toename van het vermogen en koppel, wat leidt tot snellere acceleratie en verbeterde algehele prestaties.

  • Verbeterde Brandstofefficiëntie: Hoewel chiptuning vaak wordt geassocieerd met prestatieverbeteringen, kan het ook worden gebruikt om het brandstofverbruik te optimaliseren, wat leidt tot een beter brandstofverbruik, vooral bij dieselmotoren.

  • Verbeterde Rijdenservaring: Met chiptuning kunnen bestuurders een meer responsief gaspedaal en een soepelere vermogensafgifte ervaren, wat het rijden aangenamer kan maken.

Risico's en Overwegingen

  • Verlies van Garantie: Veel fabrikanten annuleren de voertuiggarantie als ze detecteren dat de ECU is aangepast. Dit is iets om rekening mee te houden voordat je kiest voor chiptuning.

  • Mogelijke Motorslijtage: Als het niet correct wordt gedaan, kan chiptuning leiden tot motorschade. Bijvoorbeeld, het verhogen van de turbodruk zonder andere componenten te upgraden kan overmatige slijtage of zelfs catastrofale schade veroorzaken.

  • Juridische Gevolgen: In sommige regio's kan het illegaal zijn om de ECU aan te passen, vooral als dit resulteert in hogere emissies. Het is belangrijk om de lokale wetgeving te controleren voordat je overgaat tot chiptuning.

Conclusie

Chiptuning biedt een relatief betaalbare manier om extra prestaties uit je voertuig te halen. Het brengt echter risico's met zich mee en moet door een professional worden uitgevoerd om mogelijke schade of juridische problemen te voorkomen. Voor enthousiastelingen die het maximale uit hun motor willen halen, is chiptuning een aantrekkelijke optie, mits het met de nodige zorg en kennis wordt benaderd.

 

Welke functies kunnen wij nog meer naast chippen voor uw verzorgen.

ADBlue / SCR Off

Disabling the SCR system and removal of related DTC's.

ANTI LAG

Programming of ANti Lag system. (ALS)

Cylinder on demand Off

Disabling of Active Cu=ylinder system. (ACT)

Decat

Disabling the catalyst and removal of related DTC's.

DPF Off

Disabling of DPF

DPF + EGR Off

Disabling of DPF and EGR valve and removal of related DTC's.

DTC Off

Removal of DTC's. (Diagnostic Trouble Codes)

E85 Flexfuel (If Possible)

Stage 1 Chip tuning for vehicles that run on E85 Bioethanol. The so-called flexifuel cars.

EGR Off

Disabling of the EGR Valve

Gearbox Tuning

Het aanpassen van diverse opties in je versnellingsbak door middel van de TCU (transmission Control Module) met de computer aan te passen. 

Hard Cut Limiter (Diesel)

Programming of Hard Cut Limiter for diesel powered vehicles.

Hot start / Cold start

Software modification to make sure the vehicle starts better with a cold engine.

Launch Control

Programming of Launch Control

Maf Off (If possible)

Air Mass sensor shutdown. Always provide the error codes if they are present in the ECU.

O2 / NOx Off (if Possible)

Removal of the O2 / NOx sensor functions. Always provide the error codes if they are present in the ECU.

Performance Gauges BMW/Mini/VAG

Adjustment of the digital performance gauges (BMW / Mini / VAG ) that display the power and torque in real time.

Pop's & Bang / Crackle map

Programming of Pop's & Bang Crackle map.

Rev Limiter

Adjustment of the Rev Limiter.

Start / Stop System Off

Disabling the Start & Stop system. Always provide the error codes if they are present in the ECU.

Swirl Flaps Off

Swirl Flaps removal. Always provide the error codes if they are present in the ECU.

Torque Monitoring Off

Removal of torque monitoring function and related DTC's.

VMax Off

Removal of the maximum speed limited